Tuesday, December 23, 2014

pantun melayu

Bismillah .. alhamdulillah bertemu lagi dipostingan.. jangan bosen bosen yaa , kali ini saya akan menulis pantun pantun melayu...
:) untuk anda semua, ok pasti kalian udah ga sabar ya, yawudeh langsunng aja adah

* Anak beruk di tepi pantai,                      
   masuk ke bendang memakan padi.
   biar buruk kain di pakai,
   asalkan pandai mengambil hati.

* Elok rupanya kumbang janti
   di bawa itik pulang petang
   tidak terkata besar hati,
   melihat bu sudah datang


*  juragan bernama Sultan Tahir        
    muat beras bercampur pulut
   selama masa adikku lahir
   telah boleh kawan bergelut

* kelapa muda makan di sawah
   tuan haji duduk sembahyang
   ketika bermuka dengan ayah
   ibu tiri berubah sayang

* pinang tua tidak membeli
   buah rotan di dukungnya
   orang tua tidak perduli
   akan kesakitan anak kandungnya

* merpati terbang ke jalan
   ikan belanak makan karang
   bunda mati, bapak berjalan
   melarat anak tinggal seorang

* masak kopi airnya mentah          
   labu dipetik atas karang
   adinda bermimpi jarum patah
   tentu kakanda di ramok orang

* orang jawa pergi ke banda
   membeli ikan dengan rebung
   orang tua berbini muda
   bagai rasa menang menyambung

* masak amat jambu ini
   ambillah rotan kita kerat
   menyusah amat nyamuk ini
   ambillah rotan kita jerat

* pinang senawar dalam puan
   puan tembaga tepi suasa
   sayang benar saya ke tuan
   tuan celaka saya tertawa

* bintang katian terbit senja
   terbenar hampir tengah malam
   heranlah hamba memikirkannya
   musang di sepak induk ayam

* berapa banyak orang bermalam
   orang berjual lada muda
   berapa olah dengan ragam
   bak orang tua berbini muda

* anak udang, udang juga
   bolehkah jadi anak tenggiri?
   anak orang, orang juga
   bolehkah jadi anak sendiri ?                                                

* buai buai dalam buaian
   buaian dari rotan saga
   panjang benar janggut tuan
   mari di buat tali timba

* berangan besar di dalam padi
   rumpun puluh di buat pagar
   jangan syak di dalam hati
   maklum pantun saya baru belajar

* batang prepat saya runtuhkan
   barangan diatas kota
   seberang dapat saya pantunkan
   jangan pula saya di kata
 
* barangan diatas kota
   cerana patah dibajak
   jangan pula saya dikata
   karena saya bukannya bijak

* buah cempedak diluar pagar
   tarik galah tolong jolokkan
   saya budak baru belajar
   kalau salah tolong tunjukkan

* dibawah itik pulang petang
   dapat dirumbu bilang bilang
   melihat ibu sudah datang
   hati cemas menjadi hilang.


ok hanya segitu saja, kalau masih ada yang ga nyambung mohon maaf karena saya juga baru belajar pantun melayu nii,

No comments: